Home ENGLISH
  • 24/09

    Teta

    Madagaskar

  • 24/09

    Hugh Masekela

    Republika Południowej Afryki

  • 24/09

    Nomfusi

    Republika Południowej Afryki

  • 26/09

    숨[SU:M]

    Korea Południowa

  • 26/09

    Mahmoud Ahmed

    Etiopia

  • 27/09

    Zé Luis

    Republika Zielonego Przylądka

  • 27/09

    Barbatuques

    Brazylia

  • 28/09

    Rastak

    Iran

  • 28/09

    Mascarimiri

    Włochy

< >

Artyści

MAHMOUD AHMED /Etiopia/

Jeden z najważniejszych głosów złotej ery muzyki etiopskiej w latach '60 i '70 i najbardziej znany i ceniony piosenkarz współczesnej Etiopii.

Król abisyńskiego soulu zaczął śpiewać już jako dziecko w tętniącej życiem targowej dzielnicy Addis Abeby, Mercato. Choć zmuszony był zmagać się z trudami codzienności i od najmłodszych lat pracował jako czyścibut, Mahmoud nie pozostawał obojętny na twórczość legendarnych, lokalnych artystów. Musiało jednak minąć sporo czasu nim mógł porzucić pracę czysto zarobkową i w pełni oddać się artystycznemu powołaniu. W końcu, w latach 60 dostał się do Zespołu Cesarskiej Gwardii Przybocznej i jako wokalista występował z tym składem przez kolejne 11 lat.

Na początku lat '70 artysta zaczął również współpracować z innymi zespołami a także nagrał swój pierwszy singiel w wytwórni Amha Records. Stopniowo zyskiwał sobie status jednej z najjaśniejszych gwiazd etiopskiego groove'u i abisyńskiego soulu, stając w jednym rzędzie z takimi artystami jak Alemayehu Eshete, Getachew Kassa, Hirut Bekele, Bezunesh Bekele, Girma Beyene, Ayalew Mesfin.

W latach 1980 –1981, wraz z zespołem Wallias Band, Mahmoud odbył trasę koncertową po Stanach Zjednoczonych, podbijając serca coraz liczniejszej etiopskiej diaspory. Wdarł się przebojem na międzynarodową scenę muzyczną, kiedy w 1986 roku belgijska wytwórnia Crammed Discs wydała płytę z jego wybranymi piosenkami z lat 1975 i 1978, zatytułowaną Erè Mèla Mèla. Było to wówczas pierwsze, wydane w Europie nagranie współczesnej muzyki etiopskiej i zaowocowało błyskawicznym pojawieniem się tejże muzyki na tworzącej się właśnie scenie world music. W 1999 roku Anais Prosaic, zagorzała promotorka muzyki Mahmouda, opisywała krążek jako melancholijny blues, przeszywająco minimalistyczna atmosfera country, dźwięczny, taneczny urban jazz, rozdzierający serce, będący jakby poza tonacją śpiew croonersów: bogata i poruszająca mieszanka brzmień, w której znajdziemy też elementy afro-beatu, latino-swingu i wschodniej arabeski. Utwory Mahmouda pojawiły się również w wydanej w Paryżu prestiżowej kolekcji muzyki etiopskiej Ethiopiques.